-Noen ganger kommer man ikke helt i mål med en «vanlig» konsultasjon, da kan man bli henvist til oss i Pasientsentrert team. Da tar vi ofte en helhetlig kartlegging på alle områder.
Mitt beste råd er: Skriv! Noter det som påvirker deg i hverdagen og det du lurer på om sykdommen. Ta notatene med til legen eller oss. Da er det lettere å huske hva du egentlig trenger hjelp til. Vi opplever det som veldig positivt dersom personen med parkinson selv har god kunnskap om sykdommen, symptomer og plager. Ta initiativ til å lære om diagnosen din.
Det er motiverende å kunne hjelpe mest mulig og gjøre en forskjell for mennesker som trenger det. I teamet jeg jobber i, er vi opptatt av å gjøre det som er viktig for brukeren og pårørende. For eksempel å bo hjemme. Hva skal til?
I og med at vi jobber tverrfaglig innenfor flere områder, har vi mulighet til å gå ganske dypt til verks. Det er store forskjeller fra person til person, og for noen kan Parkinsons sykdom være inngripende, komplisert og ha et sammensatt sykdomsbilde.
Hos oss kan personer enten ta direkte kontakt, via fastlege eller hjemmetjenesten. Det er meningen at det skal være lavterskel å bli henvist til oss. Det er viktig å komme raskt i gang og det er bra at vi brukes! Vi har ofte mye kontakt med pårørende som er en viktig ressurs.
Jeg begynte på nevrologisk avdeling i 2012 og har jobbet med personer med parkinson hele tiden. Nå er jeg i et tverrfaglig pasientsentrert team hvor vi følger opp mennesker etter en eventuell sykehusinnleggelse, og i hjemmet. Vi jobber primært i Tromsø kommune, men vi gir råd også til andre tilhørende kommuner tilknyttet UNN. Vi har tett samarbeid med nevrologer og poliklinikk, forteller geriatrisk sykepleier Stian Kristoffersen.