Generalsekretær Kristin Ruud forklarer i saken mer om kampanjen, og hvordan forbundet arbeider med forbedringspunkter når det kommer kritikk mot våre utsendelser.
Rolf forteller om en lang kamp for at Elise skal få en god oppfølging. Han opplever at sykehjemmet ikke har tilstrekkelig kunnskap om Elises sykdom, noe som har gjort henne verre.
Noen medlemmer har reagert kraftig på vår henvendelse. Kritikken har rettet seg mot innholdet, at vi skriver om triste skjebner og det å bo på sykehjem med parkinson, og at vi sender «tiggerbrev» til egne medlemmer.
Andre har kontaktet forbundet og uttrykt støtte både til innholdet i kampanjen, og at den rettes mot egne medlemmer og støttemedlemmer.
Jobber med konkrete forbedringspunkter
Når forbundet får kritikk fra egne medlemmer må vi lytte til kritikken. Hva er det kritikerne gir uttrykk for? Hvilke grep kan vi gjøre slik at vår kontakt med egne medlemmer ikke resulterer i irriterte sådanne?
Her har vi noen forbedringspunkter som vi skal følge opp. Et konkret tiltak er å lage et medlemspanel som får kampanjen til gjennomsyn før den sendes ut til alle.
Men kanskje var innholdet denne gangen ekstra sårt, fordi så mange med Parkinsons sykdom frykter å havne på sykehjem. Det er ikke bare folk med parkinson som ikke vil på sykehjem. De siste årene har media flommet over at triste historier fra sykehjem, landet rundt.
Stort behov for økt kunnskap
Vi vet at kunnskapen om Parkinsons sykdom er lav i mange sykehjem. Gjennom vår giverkampanje ønsker vi å løfte nettopp denne problemstillingen. Vi ønsker å gjøre mer. Hvordan kan vi mobilisere engasjerte medlemmer til å drive opplæring av elever på helsefag i videregående skole, i fagutdanninger og blant ansatte på sykehjem? Mange gjør det allerede i dag. Det er bra!
Parkinsonforbundet har i flere år sendt giverbrev til egne medlemmer. Sommerens brev fra oss er derfor ikke noe nytt. Om du som medlem ikke ønsker å motta slik informasjon fra forbundet kan du reservere deg. Ta kontakt med oss, så vil vi legge inn en sperre på din adresse hos oss.
Du kan reservere deg
At du har reservert deg mot reklame i Brønnøysundregistrene hjelper ikke, om du er medlem i en organisasjon. Da regnes det som et kundeforhold. Men vi har ingen ønsker om å sende ut giverbrev til noen som ikke vil ha dem.
Vi er veldig glade for at så mange av våre medlemmer ønsker å bidra noe ekstra gjennom slike DM-kampanjer.
Engasjement er bra. Det lærer vi av. Takk for at du sier ifra. Og takk for at du gir.
Kristin Ruud
generalsekretær