Ny nasjonal hjernehelsestrategi

Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre har lagt fram ny nasjonal hjernehelsestrategi 2026-2036. – Vi har et mål om at Norge skal være verdensledende innen hjernehelse, sier Vestre.

Foto: Martin Siewartz Nielsen/Kunnskapsdepartementet
Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre
Foto: Martin Siewartz Nielsen/Kunnskapsdepartementet

Vestre peker på at hver tredje av oss vil i løpet av livet bli rammet av en hjernesykdom.
-Med den nye strategien setter vi retning for hvordan vi kan fremme god hjernehelse, forebygge sykdom, bedre pasientforløpene for pasienter med hjernesykdommer og fremme forskning og innovasjon på hjernesykdommer. Vi vil også øke kunnskapen om hjernehelse – både i befolkningen og i helse- og omsorgstjenesten, sier helse- og omsorgsministeren.

Fokusområder

Flere skal ta vare på hjernen:
Regjeringen vil gjøre hjernehelse til en tydeligere del av folkehelsepolitikken. Søvn, fysisk aktivitet, sosial kontakt, hørsel, mindre rusbruk og forebygging av hodeskader trekkes frem som viktige grep.

Raskere diagnose og bedre oppfølging:
Pasienter med hjernesykdom skal få raskere og mer presis utredning. Regjeringen vil blant annet kartlegge forsinkelser i diagnostikk, oppdatere retningslinjer og vurdere flere nasjonale pasientforløp.

Mer hjelp i hverdagen:
Strategien legger vekt på bedre informasjon, mer medvirkning og tilbud som passer bedre til livet pasientene faktisk lever. Den slår også fast at hjernesykdom ikke bare rammer den som blir syk, men hele familien.

Mer forskning:
Regjeringen vil styrke forskningen på hjernesykdommer, blant annet gjennom en ny nasjonal hub for hjerneforskning, flere kliniske studier og bedre bruk av helsedata.